Pizzo och Tropea....

Lördagen den 24/7-10.
Nedan: Utsikt från balkongen, "Bella Pizzo B&B", runt 7-snåret första morgonen.
Dag nr 2 i vår fantastiska resa så vaknade jag redan vid 7, var helt sprallig och kunde inte vänta på att få börja uppleva Italien i dagsljus. Jag började morgonen med att gå ut och fota från balkongen. Utsikten kunde ärligt talat inte ha blivit mer vacker. Havet, Marinan, borgen - kunde knappt suga i mig alltihopa samtidigt. Magiskt!
Nedan: Frukosten är serverad! Mums!
Jag väckte Oscar två timmar efter min fotosession ute på balkongen, vi fixade oss innan frukosten som Alan serverade oss på en liten vagn vid 10-tiden, efter vårt egna önskemål. Så här åt vi vår frukost i Pizzo...
Nedan: I centrala delarna av Tropea, strandremsan låg nedanför centrum.
Vi bestämde oss redan dagen före för att vi skulle ta en dagstur till Tropea som ligger en bit nedanför Pizzo, ute på en liten udde vid kusten. Med bil tog det ungefär oss 30-40 minuter att komma dit till en parkering vi markerat på vår lånade GPS "Alma". (Alma var för övrigt en väldigt spännande kartläsare under hela resan, lär återkomma till henne i senare inlägg, men hon klarade av att beskriva resvägarna bättre än vad vår egna GPS "Beatrice" skulle ha gjort i alla fall).
Vi vandrade runt lite sporadiskt och hittade till en början inte centrum i Tropea, gick åt fel håll.
Det var kokande varmt, jag längtade efter havet. Men njöt ändå av staden vi hamnat i. Hittade till de mer centrala delarna av Tropea till slut, de äldre kvarteren egentligen. Vackra gränder, härlig utsikt, klarblå himmel, små affärer och kyrkor, torg etc. att titta på beskriver Tropea centrum bäst. Det var dock betydligt större än Pizzo och betydligt mer turistigt, i Pizzo var det bara italienare i princip. Vi trivdes bra även i Tropea och facinerades av deras husbyggar-teknik, branta sandstensbergsväggar och ljuvliga, långa strandremsa.
Det blev lunch på ett litet kafe, salta bad och promenader som gällde för hela slanten - vi checkade av stan och bestämde oss för att åka tillbaka igen och göra en stadstur igen när vi visste hur vi skulle hitta centrum.
Stranden var en härlig ljus sandstrand men bottnen bestod av små och lite större, runda, lena stenar - de såg ut som akvariesten. Jättehärligt!
Nedan: Vägmarknaden vi stannade vid och Pizzo by night/evening igen. =)
På väg hem stannade vi till vid en av flera små väg-marknader. Där såldes både frukt, grönsaker, olika röror i burkar och vin etc. Vi köpte på oss vindruvor, vin, aprikoser och en stark chiliröra och åkte hemåt.
Tillbaka i Pizzo så tog vi oss ett dopp och sedan promenerade vi en sväng, bort från Piazzan och upp mot en kyrka och bland trånga gator och gränder. Hur vackert som helst! Vi vandrade även tillbaka, så vi gick förbi Piazzan och hamnade ovanför vårt B&B och marinan. Vi blev än mer kära i Pizzo den kvällen...

Pizzo i våra hjärtan....

Fredagen den 23/7-10
Vårt första delmål på bröllopsresan var Pizzo. Det ligger rätt högt upp i regionen Kalabrien, inte alls så långt från Lamezia där vi landade med flygplanet.
Vi landade runt 20.30, 40 graders värme slog då emot oss och Oscar hade lust att vända om då han aldrig upplevt sådan värme och höll på att få slag. =P
Lyckades hitta våra väskor rätt snabbt och lösa ut vår lilla bil, en silvrig Fiat Panda, blev lite blåsta på pengar av Hertz och lär aldrig hyra bil av dem igen - men hade aldrig velat göra resan utan bil ändå.
Vi var helt lyckrusiga och bubbliga i hela kroppen när vi satte oss i bilen, trots slående hetta och en lång resa. Vi var framme i Pizzo runt 21-21.30 någon gång. Hela Piazzan var full av liv, människor som var ute och åt och affärer som var öppna - det såg mysigt och helt fantastiskt ut.
Vi körde förbi vårt B&B ett par gånger innan vi fattade var det låg, jag fick syn på skylten som satt på dess husvägg och vi hittade en parkering inom gångavstånd. Gick längs med bilvägen med våra 3 väskor i släptåg och bilarna susandes förbi oss - smått livsfarligt men vi fnissade mest åt det hela då. Ringde på vårt B&B - "Bella Pizzo B&B", fick ett handtag med ena väskan av Alan (herren i B&B:ets värdpar) och så bar det i väg uppför många och långa trappor. Högst upp i huset låg rummen. Under oss var lägenheter. Vi betalade direkt, fick varsin öl, jag lyckades spilla ut halva min när jag skulle packa upp mina saker ur neccessären. Typisk mig! ;)
Rummet var hur fint som helst, fräscht, snyggt i vitt och vinrött och med inslag av trä. Balkongen var hur stor som helst, på höger sida från balkongdörren var en relaxavdelning med två blå, goa utefåtöljer och till vänster var två vanliga stolar och vårt uppfällbara frukostbord. =)
Ovan: Piazzan by night! (Del av den).
Vi fixade oss lite snabbt och gick ut på stan, hungriga som vi var, hittade en ristorante på Piazzan och avnjöt varsin pizza och jag drack lokalt, vitt vin. Vi fnissade mest hela kvällen och kunde inte fatta att vi var där vi var. Det såg ut som en saga, ett paradis. Och vi, jag och min goa man, var faktiskt just där. Helt magiskt!
Nedan: Marinan by night!
Vi avslutade med varsin öl nere i det som kallades Marinan. Gick längs strandpromenaden och fick uppförsbacke hemåt. Vi bodde mitt emellan Marinan och Piazzan, så vi kunde välja om vi ville ha uppförsbacke eller nedförsbacke på väg hem. ;)
Vi blev kära i Pizzo redan där, den första kvällen.
Kära i varandra var vi redan innan, så vi behövde bara göra våra hjärtan lite större så fick Pizzo också plats där...

Smekmånaden över...

Hahaha, ja nu har vi varit på vår bröllopsresa eller smekmånad - kalla det vad ni vill.
Nu är det hela över och jag är tillbaka på jobbet sedan 2 veckor tillbaka.
Resan var helt magisk från början till slut!
Och jag hade rätt om första stället - Pizzo blev ett ställe vi inte ville lämna både p.g.a det lyxiga B&B:et med fantastiskt värdpar och frukost på balkongen med havsutsikt varje morgon och också p.g.a charmen som själva Pizzo hade i sig.
Likväl som det sista stället i Paceco (utanför Trapani) också blev en riktig lyckträff, bilderna som finns på den länken jag lagt ut i det förra inlägget gör inte stället till rättvisa alls. Jag har många mer vackra bilder därifrån och minnen.
Vi bara måste tillbaka dit igen!
Jag vet inte helt hur jag ska börja det hela, hur jag ens ska kunna beskriva hur läckert det hela var...men kommer försöka ta det hela lite och skriva ned dag för dag och vad vi hittade på och sådär.
Komplettera med bilder.
Börjar med Pizzo i nästa inlägg...;)