Pizzo i våra hjärtan....

Fredagen den 23/7-10
Vårt första delmål på bröllopsresan var Pizzo. Det ligger rätt högt upp i regionen Kalabrien, inte alls så långt från Lamezia där vi landade med flygplanet.
Vi landade runt 20.30, 40 graders värme slog då emot oss och Oscar hade lust att vända om då han aldrig upplevt sådan värme och höll på att få slag. =P
Lyckades hitta våra väskor rätt snabbt och lösa ut vår lilla bil, en silvrig Fiat Panda, blev lite blåsta på pengar av Hertz och lär aldrig hyra bil av dem igen - men hade aldrig velat göra resan utan bil ändå.
Vi var helt lyckrusiga och bubbliga i hela kroppen när vi satte oss i bilen, trots slående hetta och en lång resa. Vi var framme i Pizzo runt 21-21.30 någon gång. Hela Piazzan var full av liv, människor som var ute och åt och affärer som var öppna - det såg mysigt och helt fantastiskt ut.
Vi körde förbi vårt B&B ett par gånger innan vi fattade var det låg, jag fick syn på skylten som satt på dess husvägg och vi hittade en parkering inom gångavstånd. Gick längs med bilvägen med våra 3 väskor i släptåg och bilarna susandes förbi oss - smått livsfarligt men vi fnissade mest åt det hela då. Ringde på vårt B&B - "Bella Pizzo B&B", fick ett handtag med ena väskan av Alan (herren i B&B:ets värdpar) och så bar det i väg uppför många och långa trappor. Högst upp i huset låg rummen. Under oss var lägenheter. Vi betalade direkt, fick varsin öl, jag lyckades spilla ut halva min när jag skulle packa upp mina saker ur neccessären. Typisk mig! ;)
Rummet var hur fint som helst, fräscht, snyggt i vitt och vinrött och med inslag av trä. Balkongen var hur stor som helst, på höger sida från balkongdörren var en relaxavdelning med två blå, goa utefåtöljer och till vänster var två vanliga stolar och vårt uppfällbara frukostbord. =)
Ovan: Piazzan by night! (Del av den).
Vi fixade oss lite snabbt och gick ut på stan, hungriga som vi var, hittade en ristorante på Piazzan och avnjöt varsin pizza och jag drack lokalt, vitt vin. Vi fnissade mest hela kvällen och kunde inte fatta att vi var där vi var. Det såg ut som en saga, ett paradis. Och vi, jag och min goa man, var faktiskt just där. Helt magiskt!
Nedan: Marinan by night!
Vi avslutade med varsin öl nere i det som kallades Marinan. Gick längs strandpromenaden och fick uppförsbacke hemåt. Vi bodde mitt emellan Marinan och Piazzan, så vi kunde välja om vi ville ha uppförsbacke eller nedförsbacke på väg hem. ;)
Vi blev kära i Pizzo redan där, den första kvällen.
Kära i varandra var vi redan innan, så vi behövde bara göra våra hjärtan lite större så fick Pizzo också plats där...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0