På upptäcktsfärd i Cefalú 2/8-10.

Måndagen den 2/8-10.
Så gott som hela den här dagen ägnade vi åt att strosa runt och upptäcka Cefalú. Det var större än vi trott men vi hann göra de centrala delarna av stan under vår vistelse där. Vi använde en tvätteria också som vi hittade kvällen innan, välbehövt och inte alls särskilt dyrt. Tur det för just den biten var lika tråkig som hemma...
Här är bilder från vår andra dag i Cefalú.
Nedan: Gatan där vårt hotell "La Giara" ligger, ser den gula hotellskylten till och med till vänster i bilden...
Nedan: I väntan på frukost och att tvätten ska bli färdig så hittade jag en Hello Kitty-vespa..
Min kära man hittade en bil han gillade och som nog skulle passat bättre att färdas i dagen före...
Nedan: En vandrande orkester, vet inte om det var något särskilt som firades mer än att det var måndag...
Nedan: Piazza Duomo Cefalú och "Il Duomo" i Cefalú (Duomo=Domkyrka om jag inte sagt det förr)...
Under de stora parasollerna satt vi och åt en rätt tidig middag för att vara i Italien. Pizza it was anyway!
Där mötte och pratade vi också med de första svenskarna under hela resan. Tre skånska grabbar.
Vi hade hört svenska i både Pizzo, Tropea (där sa nog min man något ord eller två när han hörde det i och för sig) och Scilla men bara på håll och någon enstaka gång. I Cefalú var det nog inte alls så ovanligt om man lyssnade. Vi valde att oftast inte göra det, undantaget just vid detta tillfälle då vi hamnade vid bordet bredvid dem.
Nedan: Dags för kvällspromenad. Som ni ser på skylten fick man bara ta sig runt till fots där vi var och det gällde i hela innerstan i Cefalú utöver fordon som skulle till restauranger eller affärer och lasta av, det följdes väl lite sisådär men var ändå relativt bilfritt (vespförare gör uppenbarligen hur de vill oavsett i alla tänkbara fall i den italienska trafiken)...
Ett magasin med gamla kärl som tidigare innehållit olivolja hittade vi under vår promenad...
Vi åt Italiens svar på korv med bröd vid lilla stranden - glass med vetebröd.
Behöver jag säga att jag gillar den italienska varianten bättre? Glassoman som jag är...
En trång "gata/gränd" vi tog oss i genom...
Perfekt avslutning på kvällspromenaden, en uteservering på långa stranden, vi hittade dit även dagen därpå. Tillbehören ingick utan extra kostnad eller att vi ens fick veta om dem förrän de stod på bordet - sweet...;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0