En hel dags resande Catania-Cefalú 1/8-10

Söndagen den 1/8-10.
Dagen då vi begav vi oss ut på en roadtrip utan dess like. Vi skulle bila tvärsöver Sicilien. Det tog oss nästan ett halvt dygn. Vi hade vår GPS Alma och vårt sunda förnuft att stödja oss på under resan, tack och lov för det sistnämnda för vår kära Alma la totalt av att vilja samarbeta när vägen vi åkte på rätt som det var inte längre existerade.
Vi lät bilen stå under de dagar vi spenderade i Cefalú, använde våra ben, det tog på krafterna att åka bil en halv dag och leta sig fram under tidspress på det sätt som vi gjorde den dagen. Ändå är just den delen av vår smekmånad en av de delar jag kommit att gilla som mest. Pizzo blev vårt hjärta, Etna den häftigaste och mäktigaste upplevelsen, resan genom Sicilien ett internt äventyr och så småningom i slutet på resan blev besöket till ett ställe som heter Erice den mest magiska turen på hela resan - berättar mer om den avstickaren i ett senare inlägg.
Här nedanför kommer bilder från vårt äventyr Catania-Cefalú och vår första kväll i Cefalú....
Ovan: Vi hittade en megastor, kanadensisk krigskyrkogård från andra världskriget på vår resa, strax utanför ett ställe som heter Agira, innan vår väg blivit uppätet av ett jordskalv. Det var naturligtvis till min mans stora intresse, blev således en tur på kyrkogården. Så gott som alla soldater som låg begravda där var pojkar, 18-22 år gamla. Några enstaka hann bli 23-32 år gamla, men de gick nog att räkna på max 2 händer bland alla tusen som låg där. Tragiskt. Agira och kyrkogården ligger mitt i ett landskap som liknar gamla spagetti-western-filmer. Helt sjukt läckert. Halva delen av resan, även om det längdmässigt var mer än så, befann vi oss i såna vyer.
Nedan: Här började vi misstänka att vägen vi körde på nog inte mådde så bra...
Och japp, våra misstankar blev sanning, här fick vi tänka om och börja leta oss fram på vägar som vår Alma vägrade att känna till (inte så konstigt med tanke på att de knappt var vägar).
Ett jordskalv hade raserat den väg vi skulle åka och vi blev tvungna att leta oss fram på småvägar - gör lätt, eller inte...
Nedan: Vårt äventyr längs med andra vägar för att komma in på rätt väg igen så småningom...
Den lilla vägen ut i ingenstans som blev värre och värre med sina stora hål (en del av dem ifyllda med cement).
Vår lilla Fiat Panda fick fungera som ett terrängfordon när vi en stund senare i stället körde på en trasig väg som bestod mer av hålor än något annat och vi bad om att inte få något möte eftersom vägen inte var bredare än vår bil. Givetvis fick vi ett möte, en stor jädra jeep som var ett terrängfordon på riktigt och den kom skrikandes över krönet och vi kunde bara blunda och hoppas på det bästa. Det gick bra i alla fall. Jag vet inte hur, men det gick.
Nedan:Sista halvan av resan, som längdmässigt var kortare, befann vi oss i "Parco Regionale delle Madonie" som hade en helt slående, grön, natur. Hur mycket skog som helst och vägarna gick längs med höga berg och djupa dalar. Det var en betydligt kortare del av resan som vi befann oss i den naturen, men den tog inte långt ifrån lika lång tid som vår guppiga färd genom spagetti-western.
Vi hade viss tidspress på oss, vårt rum i Cefalú skulle helt säkert hållas åt oss tills 18-tiden och efter en rasad väg och ett stopp vid en krigskyrkogård så var vi lite småstressade. Klockan var strax efter 17 då vår bil hostat sig uppför ytterligare ett högt berg och vi närmade oss en bergsby som heter Geraci Siculo (enligt vår lilla resebok om Sicilien var visst det ett ställe som absolut var värt att åka förbi p.g.a utsikt, natur och samhället i sig - läste vi efter vi varit där). Vi hade vackra vyer som omgav oss och hade knappt ögon och tid nog att helt insupa stället, men det var helt magiskt fint i alla fall. Rätt som det var så började det dyka upp bussar, bilar, massor av folk och vara världens hålligång på vägen in till Geraci Siculo. Vägen var avstängd, vi hamnade i en liten bilkö med andra stannade bilar vars chaufförer lämnat bilarna. Vi gjorde likadant, gick fram emot de två poliser som spärrade av vägen och frågade vad som hände. Det var en himlans folksamling. Tydligen berodde det på att det snart skulle ske ett medeltida tornerspel nere på arenan som ligger alldeles nedanför själva byn, just den vägen som var avspärrad användes för medeltidsparaden ned till arenan. What to do? Vi tog fram kameran och ställde oss för att titta på spektaklet. Riktigt läckert, synd att vi inte hade tid att stanna kvar och titta även på tornerspelet. Poliserna sa i alla fall att själva paraden skulle vara över om ca 10 min när vi frågade.
Nedan: Sista biten av resan, längs med havet, nästan framme i Cefalú...
Ungefär 40 min efter att polisen sagt att det skulle ta 10 min för paraden att passera så var paraden över och vi kunde åka vidare, förbi Geraci Siculo och nedför det berget, uppför ett annat och nedför igen. Vi hade runt 20 min på oss innan vårt hotellrum fick lov att hyras ut till någon annan när vi lämnade Geraci Siculo. Lagom stressande.
Kalura, (samhälle strax före Cefalú), i kvällssolen...
Nedan: Framme! Här är hotellrummet och utsikten från det som vi landade i efter några om och men...
Vi var framme runt 18.30 på hotell "La Giara". Receptionisten bad oss att ringa ned när vi kom fram till rummet och berätta om vårt kalla kolsyrade och icke-kolsyrade vatten fanns där. Fick nycklarna till rummet och steg strax in i ett slags enkelrum med en skåpsäng i ena hörnet och en vanlig säng längs med en annan vägg. Jag ringde ned till receptionen, receptionisten kom upp och hann märka att vårt vatten inte fanns där och trodde det var därför jag ringt (jag hade inte ens sett om där fanns något eller inte). Jag frågade om det där var dubbelrummet vi bokat, receptionisten hävdade att det var det - det fanns ju två sängar. Ja, ett twinroom hade det ju kunnat gå för kanske i bästa fall men,well. Jag som var rätt trött, hungrig och haft tidspress hela dagen slog ut med armarna och sa att jag bokat ett dubbelrum, frågade om hon tyckte att det såg ut som ett dubbelrum. "Yes", svarade den lilla receptionisten och lovade att snarast fixa vatten åt oss eftersom det inte fanns och det var därför hon trodde vi ringde (inte många ord engelska hon kunde). Jag som läst hotell och turism i tre år visste mycket väl att det rum vi fått inte på något sätt, enligt konstens alla regler, kunde räknas som ett dubbelrum. Jag stod således på mig. Förklarade för henne att ett dubbelrum är ett rum där sängarna står tillsammans och det var det som jag bokat eftersom jag och min man var ute på en road-trip-honey-jävla-moon. Ungefär så. Sedan löste sig allt rätt snabbt, vi fick ett annat rum med en dubbelsäng och kallt vatten i mängder. Så var det med det. Slutet på roadtripen för den dagen var således gott.
Nedan: Dags att göra Cefalú by night och äta mat!
Vi avslutade vår dag med middag och promenerande i Cefalú, konstaterade att det var ett riktigt turistställe men att vi bodde lika bra till som i Scilla och inte hade turisterna inpå oss alls om vi inte valde att gå längs med de gator där det fanns sevärdheter, souveniraffärer/stånd eller långa strandpromenaden. Det fanns mycket annat att se än det jag nämnde, vi valde att blanda. Vi bodde mitt i den äldre delen av Cefalú, med havet nära inpå och affärer, strand, restauranger på gångavstånd.
Under kvällen hittade vi den lilla stranden där vi badade de kommande dagarna, bara att följa vårt hotells gata ned en liten bit så var vi där.
Vi åt middag på verandan tillhörande en fin restaurang.  Verandan syns strax ovanför den svarta dörren i huset till vänster i bilden. Strandpromenaden, den långa stranden och den nyare delen av stan med främst hotell syns också på håll på denna bild.
Piren vid lilla stranden...
Dags för middag...
Verandan vi satt på och åt. Därifrån det röda skenet kommer, strax nedanför verandan vi åt på, där satt vi och åt lunch under en av våra andra dagar i Cefalú.