Från Pizzo till Scilla...

Tisdagen den 27/7-10
På Tisdagsförmiddagen tog vi vårat pick och pack och började vår resa mot Scilla som ligger nedåt kusten från Pizzo. Vi började vår resa med ett stopp för lunch i Tropea.
Nedan: Uteserveringen vi åt på och en läcker, hög "buske" vi hittade på väg därifrån.
Efter lunchstoppet så åkte vi uppåt bergen och inåt landet, för att sedan svänga ut mot kusten igen när vi var så gott som framme vid Scilla.
Nedan: Lite bilder från vår biltur.
När vi väl hittat ett ställe att parkera bilen på längs med en väg i den äldre delen av Scilla så började vi ett mindre äventyr med att hitta till hotellet vi skulle bo på. I efterhand förstod vi att tanken var att man skulle parkera nere vid hamnen, vi flyttade dit bilen senare, där blev man hämtad med golfbil och slapp dra på väskorna. Men ja, vad visste vi. "La Locandiera" hette hotellet vi sökte efter och längs med en av alla smågatorna så låg hotellet. Chianalea kallas den äldre delen av Scilla och alla hus, atmosfären och ja - allting - är supermysigt där.
Vi kunde inte hålla oss när vi väl installerat oss på vårt hotellrum, vi gick direkt ut på promenad. Vi hamnade bland annat på en tur i Scillas kastell, "Castello Ruffo" och tog en titt på moderskyrkan aka "Chiesa di Santa Maria Immacolata", havet, smågatorna och så spanade vi på restauranger. På slutet av kvällen valde vi att äta kräftor på en "flytande" restaurang, en av flera fina restauranger som hade verandan direkt ut i havet.
Nedan: Foton från hotellet (rum, utsikt, inredning)...
Nedan: På de tre närmsta korten här under syns höjdskillnaderna och de tre olika delarna av Scilla.
På de två översta syns gamla delen av stan nedåt vattnet, Chianalea- den vi bodde i - och den nyare stadskärnan San Giorgio ovanför. På nedersta kortet av de tre följande syns Marina Grande, turistbeachen, som låg på andra sidan av "Castello Ruffo" från Chianalea där vi bodde. Dit kom vi genom att gå via hamnen och en tunnel genom berget som "Castello Ruffo" ligger på.
På kortet direkt här under så går det tydligt att urskilja all tre delarna av Scilla.
Chianalea till vänster, rakt upp San Giorgio och Marina Grande till höger.
Nedan: Svärdfiskebåtar.
På kortet direkt under syns den veranda vi avnjöt vår middag på senare under kvällen.
Nedan: Promenad längs med vägen närmast havet i Chianalea.
Nedan: Vi på restaurangen. Den godaste cantaloupemelon och parma vi ätit ihop med ganska smaklösa, gratinerade kräftor för oss som är bortskämda med kräftor från västkusten här i Sverige. ;)
Nedan: En tur i natten. Altaret på sista kortet fanns i tunneln mot Marina Grande, där fanns även stenbänkar och det var någon form av tempel/kapell som hyllade mödrar och barn, med Moder Maria och Jesus som staty. Genom tunneln gick även en bilväg med en fil åt vardera håll. Något udda tempel/kapell med andra ord.