Chilla i Scilla 29/7-10...

Torsdagen den 29/9-10.
Ja, som det står i rubriken. Vi chillade i Scilla (Scilla uttalas Chilla) en hel dag efter turen till storstaden dagen innan.
Min kära man vred på AC:n lite för hårt under natten och vi vaknade båda upp och var feberfrossiga och hade ont i halsen. Proppade i oss Resorb, som alltid varenda morgon under resan, för att absolut inte råka ut för vätskebrist också på feber- och förkylningssymptomen. Trots det svajande måendet var vi tvungna att ta oss upp till San Giorgio och gå en bra bit där för att få tag i en bankomat. Respengarna började ta slut, eller ja, kontanterna i alla fall. Bara att bita i det sura äpplet eftersom vi redan dagen därpå skulle ta färjan över till Sicilien och då skulle behöva betala biljetterna kontant.
Det var en rätt hård promenad genom stan - eller främst uppför - stekande varmt, tog det i väldigt makligt tempo och försökte njuta så mycket det bara gick av de vackra vyerna.
Att njuta av vyerna var i alla fall inte svårt.
Bada gjorde vi också, åt en mastig pizza var till lunch och tog oss en ordentlig siesta innan sista kvällen i Scilla.
Nedan: Det här såg vi under vår promenad till och från bankomaten...
Hamnen i Chianalea...
Sjöborrefiske vid Marina Grande...
En av flera vilopauser under dagen. Denna i en trappa mellan Marina Grande och San Giorgio, med min italienska favoritblomma bredvid och vacker utsikt över Marina Grande...
Min kära mans italienska favoritblomma växte också där vi pausade...
Vacker utsikt över bl.a. "Chiesa di Santa Maria Immacolata" och "Castello Ruffo".
Härliga höjdskillnader...
Rädd kompis under vit bil...
Så här kan man ju också göra, men det är inte rätt...
Lägenhet ovanpå bensinstation i San Giorgio...
Brand- gassäkerhet någon??
Stadsdelen San Giorgio bestod mest av lite större, nyare (enligt mig även tristare) gator och hus, men med en del undantag.  Gatorna och husen närmast utsikten mot Marina Grande var trängre, äldre och mysigare.
Nedan: Foton från kvällen, vi orkade, (tvingade oss att orka snarare), strosa lite även då - trots att vi båda mådde rätt piss även då. Vi åt på ett litet värdshus uppe i San Giorgio, helt annorlunda mat mot vad vi ätit tidigare eller senare under den resan. Min goa man vågade sig på någon salt fisk och fick sedan äta sig mätt på glass och pannkakor, friskt vågat i alla fall. Jag höll mig till någon pasta- och svampstuvnigsrätt.=P
Alla foton nedan är tagna på ett torg, längs med ett promenadstråk, i San Giorgio med utsikt över Marina Grande där en staty står med en kämpande yngling och en svärdfisk...
Nästa gång jag skriver något om vår underbara bröllopsresa så är det om tiden vi hade på Sicilien, resan dit och första stället vi bodde på - storstan Catania. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0