En tur på stan i soligt väder och första lasset ut till ön...

I dag bestämde jag och fästmannen oss för att handla in lite grejer inför festen och sådär. Det blev först en tur till ÖB och en massa engångsglas, bestick och tallrikar inhandlades till mingelmaten och baren. Ytterligare något att kunna säga "check" om. Vi får se hur vi ska göra med tårtassietter och dessertskedar, beror på vad som finns och så där...

Vi gjorde även ett par skoaffärer. Gör svårt att hitta snygga skor till fästmannen, jag såg ett par jag trodde skulle bli skitsnygga till kostymen som är en slim fit då min darling är lång och smal. Han gillade inte dessa skor alls, jakten fortsatte. Han hittade ett par superbekväma och snygga skor på ena Johanssons i stan, ett par rieker för 650 kr - vad nu det egentligen säger. Jag hade innan sagt att jag trodde att skor utan snören nog inte skulle gå helt bra med kostymen. Dessa var utan snören. Men de fick följa med hem, fästmannen älskade dem och tyckte de var gör bekväma. Däremot var de inte särskilt snygga till kostymbyxorna, det var vår gemensamma syn. Suck. Och fästmannen blir sur bara jag nämner att han får anpassa skorna till sin (i princip) figursydda kostym. Han kan inte gå på vanliga, trubbiga och klassiska finskor som skulle passa till den gamla kostym han har. Innan han helt bestämmer sig för om skorna blir keepers eller ska lämnas åter ska han dock prova hela kostymen med skorna, kanske blir en snygg helhet (även om vi båda tvivlar på det). Så jävla störande bara. 8 dagar på oss att lämna åter skorna, jag betalade dem med mitt kort och det finns fasen ingen tid i världen för mig att åka med in till stan nu i veckan - möjligen om vi får ihop onsdagen ifall fästmannen bestämmer sig för att skorna ryker. Så trist bara för skorna var tydligen helt perfekta i övrigt och satt som en smäck, superbekväma och de är snygga. Men inte till kostymen, vilket jag i och för sig hade kunnat tala om redan innan han köpte dem. Men det kändes så dumt bara när han fastnat så för skorna, var bättre han fick ta hem dem och se själv. Snöreslösa eller trubbiga skor som han annars i så fall vill ha funkar inte. Han avskyr långa, smala skor för han har stora fötter men det är det enda som kan funka så som jag ser det - för att matcha långa, smala byxor. Om vi inte väljer att blunda lite och behåller de skor han nu hittat, de var ju superbekväma, de är snygga och jaa...bara inte med kostymen egentligen...jädra skit...

Jag hittade däremot ett par lila, sidenballerina på Din Sko som jag ska ha på vår stora dag, de ska bäras innan själva bröllopet börjar och sedan när jag börjar bli trött i fötterna av de andra skorna (vilket jag lär bli lagom till dansen). Fann äntligen ett par lila stövlar också, i fall det skulle regna. Ska köpa vita sidenband eller dylikt till dem bara. =P
Och så var det 20% rabatt på allting, mina grejer blev mer än 100 kr billigare än vad de skulle varit, det gillas! =D
Vi hittade även ett par ljuslila strumpor till fästmannen, så den biten är också klar - synd att han än så länge ev. inte har några snygga skor att stoppa dem i bara...=/
Köpte på oss impregnering som funkar på textilier, läder etc. så vi kan spraya det på våra skor och sådär. Likväl som jag hittade en barfotaspray som man tar på fötterna innan man är barfota i skorna. Den gör att friktionen blir mindre, man svettas mindre och den håller torrt och doftfritt. Låter lovande inför bröllopsdagen. Ska testas före det också så jag kan känna om det funkar eller inte.

I går körde vi ut första lasset med grejer till ön, blev 8 lock öl, 3 lådor rödvin, 2 lådor vitt vin. Sedan så gott som alla dekorationer och en del annat också. Gick kanonbra. Vi blev upphämtade av fästmannens fasters man i ribbåt och vi hade lånat en säckkärra att köra ölen på och så fanns det kärra att köra det andra på ute på ön. Perfekt! Vädret var strålande ute på ön, kändes härligt - hoppas det ska fortsätta så och vara superväder därute lagom tills vi gifter oss.
Vi grillade hos två vänner till fästmannen som bor nära färjeläget där vi blev upphämtade av fasterns man, vår bröllopsfotograf var också där och vi hann gå i genom lite snabbt hur upplägget ser ut. Vet inte om vi även ska ta en träff bara vi, men det hela känns bra och tryggt i alla fall. Det känns som han är lyhörd och kan sin sak. Jag berättade också att jag föredrar att vara bakom kameran, han är likadan och sa att det är något vi hjälps åt att lösa den dagen. Känns tryggt som sagt. =)

Har en hel del kvar att greja med nu de sista veckorna, skor, ringar, körande med grejer, byggande, träff med präst, tid hos sömmerska, tid med make-up-artist, träff med köksmästarinna och jaa...you name it....det känns kul men även stressande...
Jag ser fram emot att få se ringarna färdiga, likväl klänningen och alla bord och grejer som ska byggas.
Tälten verkar vara 3 st som det ser ut nu, som flest. Ett befinner sig i Smögen nu men kan förhoppningsvis köras ut till ön innan vi behöver dem. Vi får väl se, finns inte tälten på plats inom 2-3 veckor får vi lösa det hela via hyrtält eller liknande...kaos, kaos, kaos...lite så känns det nu...ändå var vi ute i jävligt god tid med mycket...men det som kan gå fel går fel, Murphys lag...
Samtidigt känner jag att det mesta löser sig ändå trots allt, vi har koll på det stora hela så gott som - finliret jobbar vi på...

Köksmästarinnan pratade jag med i dag, jag har ju inte fått svar om servitriser ännu. Har tillfrågat fästmannens faster om inte hon kan leja 2-3 väninnor den helgen kanske, får svar fram i genom om det, likväl som från en kollega. Men löser serveringen så att potatissalladen skickas runt i stora skålar så gästerna får ta själva. Köttet läggs upp på stora fat som de som serverar går runt med och lägger på gästernas tallrikar. Så får vi löst det hela om vi inte får ihop så mycket kökspersonal. Det mesta som det uppdraget kommer handla om blir att plocka undan burkar, tallrikar etc, fylla på glas och diska/städa upp i kök och förbereda en del grejer inför mingelmaten och middagen och kanske även nattamaten.
Det fixar sig oavsett alltså. Skönt!

Men de jädra skorna till fästmannen irriterar just nu. De är snygga. Men inte till kostymbyxorna. Fästmannen blev så trött på det hela att han tog en tupplur. Sedan ska han prova hela rubbet, kanske skorna funkar ändå, kanske var vi för nitiska. Annars blir det att åka tillbaka till affären, byta ut skorna, (han provade ett par något dyrare skor med snörning som nog kan funka), och då se till att kanske ha kostymbyxorna på sig och testa skor till dem.
Dagens I-landsproblem. Pling! =/

Länk till mina ballerinaskor jag köpt, de är mer lila än vad de ser ut på bilden:

http://www.dinsko.se/Shop-online/Dam/Ballerinor?art=253037

Och till stövlarna som också är mer lila och sötare än de ser ut, ev. ska de pimpas lite utöver vackra sidensnören:

http://www.dinsko.se/Shop-online/Dam/Gummistovlar?art=253608









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0