Tårta, grädde, strössel och mandelflarn och till sist men inte miiiinst....???....

I helgen under påskfirandet så passade fästmannens mamma på att baka en påsk/födelsedagstårta (hennes man fyllde år i går) med sugarpaste-överdrag. Den blev god, men tydligen var det jättesvårt att hantera sugarpasten tyckte hon. Vi ska ju även låta vår goda vän, en av fästmannens bestmen, provdekorera och greja med tårtorna. Denna gång hade min blivande svärmor gjort själva sugarpasten (sockerpastan) själv, jag vet inte om det blir någon skillnad i konsistens på en hembakt eller en köpt, men vi tänkte nog testa att köpa en till nästa bak för att se om det blir lättare då kanske.

Innehållet i tårtan i går var sockerkaka, hallon, grädde och hemmagjord chokladsås som blivande svärmodern låtit tjockna till rejält. Jag vill dock byta ut hallonen mot jordgubbar tills vår dag, antingen färska eller frysta - tror att de frysta kladdar ut sig mera på gott och ont, kan kanske köra en blandning med färska och frysta? Vi får se, det blir ett lite senare problem i vilket fall som...

Anledningen till min rubrik här är att varken jag eller fästmannen min vet riktigt hur vi vill smycka tårtorna. De blir ju släta, vita och fina med sugarpaste på (om vi nu kan övertala bestman och svärmodern att använda det på alla tårtor, det kanske blir för komplicerat) alternativt gräddtårtor som i alla fall är vita. Vi har lila som tema och tänker oss blommor kanske. Jag har tittat febrilt på tårtor, jag vill inte ha så mycket krusiduller och grejer utan en snygg, lagom utsmyckad tårta - kanske med några lila tygblommor eller dylikt - gärna några som står upp lite från tårtan. Finns ju silverkulor som strössel och sådär som kan vara snyggt också. Sist men inte minst-bitarna till tårtan är ännu inte på plats alltså. Vi har inte riktigt koll där med andra ord. Det är ju lite svårt att helt bestämma sig också eftersom att vi inte vet helt hundra om det kommer bli sugarpaste eller inte heller för den delen. Annars får ju grädden fluffas lite och spritsas, men då känns det som att vi får tona ned pyntet på tårtan ytterligare...
Jädra I-landsproblem.

I det läget jag är i nu, när alla inbjudningarna är skickade, vi har fått svar från ungefär 55 personer om att de kommer, festhäftenas utsidor är klara och att trycka allt innehåll tar runt två dagar, klänningen ska hämtas och ja - det är mycket småfixande kvar, jag känner i alla fall för att återgå till känslan och det läge jag är i nu att det hela löser sig. Vi har de viktigaste bitarna på plats. Resten blir som det blir. Vi har inhandlat en hel del dekorationer, ljuslyktor etc. Vi ska leta skjorta och lite prylar till fästmannen, vi ska bygga och greja ute på ön. Det kommer säkert bli stressigt, hallå det är åtta veckor kvar!! Men jag känner ändå ett lugn, jag är inte stressad nu och jag tycker att vi har någorlunda koll - även ifall vi kanske kommer märka att vi inte har det alls, vad vet jag mycket kan ju hända. Men jag är nöjd, glad och jag är bara allmänt kär och lycklig. Där tänker jag fortsätta att befinna mig nu, det vi hinner ta oss för det hinner vi med helt enkelt. Det viktigaste är ju faktiskt att vi två är där, att vi älskar varandra och att vi blir nöjda.

Jag är för övrigt så gott som klar med rim på gäster och sådär, vart det ska sättas upp är nästa grej. Fick tips från ena tärnan om att bara göra det såpass enkelt att vi typ gör en tavla med dem inne i partytälten (förslagsvis) som vi täcker över med ett vitt lakan eller annat tyg tills strax innan middagen då alla vet att vi gift oss. Ja, varför inte - i stället för att krångla med att det ska hängas upp i något träd. Jag kan ju faktiskt se till att köpa in lite hönsnät att fästa upp så det blir som en anslagstavla för jag har ju tänkt hänga rimmen i klädnypor på linor som lätt går att fästa i hönsnät, eller direkt i nätet om det blir snyggare (linorna med fina blad på kan jag ju i så fall pynta med på annat sätt). Dessutom kan ju en sån hönsnätstavla pyntas med blad, blommor eller vad vi nu vill pynta med. Enkelt och käckt = gött! ;)
Just dessa rim och att göra något speciellt och kul om och till gästerna tycker jag känns viktigt så det är skönt att den största biten med det är löst. Det andra är ju också ett pyssel, men mest ett roligt sådant känns det som.
Och så känns det hela i allmänhet, massor att göra allra högst sannolikt, men ändå roligt liksom.
Det känns skönt att ha den känslan i magen och att vara övertygad om att det hela kommer funka och bli bra. =)
Det löser sig! Det brukar vara min fästman som säger så och lever efter den andan och jag som oroar mig och räknar, donar, stressar - men inte nu, nu har han nog smittat mig med en härlig anda inför bröllopet. Jag tackar och tar emot det med öppna armar kan jag säga...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0