Skåne-tur och saker som börjar falla på plats...

I helgen har jag och fästmannen varit i Skåne hos min blivande svärfar och hans fästmö.
Svärfar och fästmannen gjorde Border Shop i lördags, kom hem med så mkt som de fick ta hem på två personer. En väldigt massa med andra ord, en del hem till svärfar och fästmö men mest till oss och festen så klart. Svärfar betalade dessutom rubbet och ville inte alls att vi skulle betala något för det hela. Han anser att jag är hans dotter och enligt tradition så ska fadern betala. Min pappa lever ju inte så han tar på sig den rollen också. Helt galet snällt i vilket fall som. Mer än han anar, så kämpig som denna vår varit ekonomiskt sett...

Dessutom åt vi god middag tillsammans med svärfar, fästmön till honom och vår blivande grillmästare för festen och hans fru. De har tagit på sig att fixa alla grillspetten, trä dem och lösa den biten samt nedkylning av dem. De ska ju fraktas upp och sedan hållas kalla även under resten av dagen. Det går att lösa med en låda byggd i frigolit och frysta pet-flaskor exempelvis. De tog på sig hela ansvaret för allting där. Det är troligen bara mannen av de båda som kommer upp, lite synd då jag tänkt att frun kunde vara med och plocka och servera lite, men det körde ihop sig den helgen för henne. Nu har vi två servitriser, varav den ena också är kökschef och jag har tillfrågat ytterligare en kollega i dag. Det är svårt att få ihop folket, de man känner som är duktiga är ju på festen som gäster...=/

Vi blir typ 100 ätande personer med barn, ungdomar, vuxna och personal inräknat. 68 vuxna gäster, som mest 11 tonåringar upp till 19 år (några är osäkert om de kommer ännu men har fått dispens), 16 barn. Så ser det ut. 95 personer som gäster och så är det personal på det. I dagsläget är en av gästerna även fotograf så han är medräknad bland de vuxna, sedan har vi just nu 3 st som hanterar mat (2 serverar och 1 grillar) och hoppas på kanske 2-3 till som serverar. Maten är beställd för 100 vuxna i vilket fall, hellre att det blir lite över än tvärtom.

Det här med partytälten verkar lösa sig fint också till sist, vi får lov att hyra tältet från föreningen ute på ön. Där har vi ett tält alltså. Fästmannens faster hade jagat till sig 3 tält till verkar det som, hon och fästmannen pratade om det i fredags. Så det börjar knyta ihop sig.

Nästa helg ska det köras grejer till ön och helgen därefter likaså och då påbörjas och avslutas (förhoppningsvis) bygget av bänkar och bord.

Make-up-artisten jag bokat in ska jag provfixas hos den 12/5. Dessutom har jag lagt till min fjärde tärna till hennes kollega, hon valde från början att få någon SPA-behandling men ändrade sig nu. Båda make-up-artisterna tar sig ut till ön, det var ju lite kaos kring det men. De tar en färja så de är där vid 7.30 någonting, sminkandet kan då börja strax efter 8.00 och tar runt 3-4 timmar. Får se hur många bilder som hinner plåtas på oss därefter, under tiden kommer fotografen vara med i alla fall. Får ta fotona vid vigselplatsen när den äger rum annars och kort därefter. Det löser sig.

Klänningen ska lämnas in 15/5 och tar en vecka att fixa till och sy in.

Den nya prästen har vi tid med den 19/5, en onsdagseftermiddag.

Ringarna ligger ännu och väntar, tack vare askmolnet är mina lila diamanter ännu inte framme och inget mer kan göras med dem just nu. Det blir runt 2 v innan vi gifter oss troligen, det känns lite stressat men det går säkert bra det med...lite orolig är jag dock, samtidigt som de i affären är seriösa och hyggliga...

Mycket börjar falla på plats helt klart, men mkt praktiskt kvar att göra...






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0