Lätt kalabalik...

I dag och i går har varit lite smått omvälvande inför bröllopet och festen...

Vi har ju sedan förra sommaren tänkt låna partytälten från föreningen som finns ute på ön som vi ska vara på. Nu i helgen fick vi numret och mailadressen till en av de ansvariga i föreningen, samma person som vi tänkt leja som DJ. Fästmannens fasters man har sagt att han varit i kontakt med den här personen och att det inte ska vara något problem med DJ:andet i alla fall och tälten - ja tälten, de finns ju på ön och ska inte heller vara några problem att ordna har alla sagt. Jag har varit nojjig och velat provbygga dem osv. sedan i slutet av förra sommaren, men alla har sagt åt mig att koppla av - så till slut gjorde jag det jag också.
När jag pratade med personen som har koll i går, personen som jag trodde redan var pratad med, så fick jag veta att han än så länge inte var tillfrågad som DJ. Den saken löste sig dock, för om han inte kunde vara DJ eller så fick vi ändå låna alla hans grejer och han sa att han kan hjälpa oss fixa med dem. Kanon! Så nu är han helt 100 % bokad, eller åtminsonte musikanläggninge, som jag redan innan hoppades och trodde att han var. Men att kolla personligen är alltid bäst visar det sig, inget ont om fästmannens fasters man, han hade säkert tänkt kolla nu när det närmade sig här och var övertygad om att allt skulle lösa sig. Lite väl övertygad möjligen, men nu är det löst i vilket fall som. I värsta fall hade vi fått ordna med någon annan musikanläggning, det hade ju inte varit hela världen - såvida det gått att koppla in ex. spotify i den (reklamfri).

Gällade partytälten så berättade personen som jag pratade med att de inte längre existerar. Eller åtminstone inte 3-4 st av dem. De ansågs vara brandfarliga och föreningen beslutade om att slänga dem. (Det ironiska i det hela vara att när de var på tippen så fick de inte slänga dem i brännbart då tippen-gubbarna sa att de inte brann). Ett enda partytält med sidor á la 6x4 m finns kvar i föreningen och för formalitetens skull har jag mailat och bett att få låna det över den helgen, tidigast från onsdagskvällen och till senast på måndagen efter. Hoppas på att ingen ska misstycka till det. Men det ställer ju till problem det hela, som det är nu har vi inte helt säkrat något tält. Jag önskar så att jag gått på den egna intuitionen och kollat upp detta redan förra sommaren, känns lite lätt stressat nu kan jag säga. Hela vår bröllopsfest bygger på att vi kan sitta ute i trädgården och ha ett skönt sommarkalas. Ett partytält räcker ju inte långt men det är alltid något och det blir lite mindre att släpa ut till ön. Jag pratade med fästmannens faster så snart jag lagt på luren efter att jag fått veta om tälten och hon sa att båda hennes mans bröder har varsitt likadant partytält som hon skulle kolla om vi kunde låna. Då har vi i bästa fall 3 partytält, vilket nog kan räcka, tror dock att vi ev. behöver 4 st. Men 3 tält kan vi få att funka. Så jag håller mina tummar nu, annars blir det väl att hyra tält, inte som vi tänkt det. En sak är i alla fall säker, jag tänker inte hjälpa till att frakta ut tälten till ön, det kan "det löser sig gänget" få stå för...;)
Bygga och dekorera tält, det gör jag gärna däremot...
Kan medge att jag i några minuter i går blev lite smått panikslagen, typ hyperventilera i en plastpåse-varianten, men sedan kände jag att på något sätt fixar vi ju det ändå. Någonstans i trakterna måste det ju gå att skrapa ihop några partytält inom ett par veckor. Kan ju kolla med grannar på ön ifall de kan tänkas ha något tält de kan låna ut kanske, så man slipper frakta via färjorna...det får bara lösa sig helt enkelt, fråga runt, luska fram....
Det känns som att så gott som alla par har några skräckupplevelser från tiden innan vigseln med lokal, präst eller annat som strulat...

Och nu för bara en stund sedan så ringde vår fina präst som vi var så nöjda med. Hon hade fått ett utlandsuppdrag i Edinburgh i Svenska Kyrkans namn och det är främst sådant hon sysslar med så hon var tvungen att åka, just över den helgen som vi ska gifta oss. Hon hade dock hört sig för med sin bästa väninna som också är präst och denna kunde tänka sig att viga oss. Det kändes bara så komiskt alltihop, som om vi inte ska gifta oss. Hur många onda omen går det att få liksom? =P
Men det hela löser sig ju även där, hennes bästa väninna och vår blivande präst kommer höra av sig till oss och så får vi stämma en träff med henne nu snart. Alla uppgifter kommer ju lämnas över från den som skulle vara vår präst till den som nu tar över, så behöver inte göra om allt alltså utan träffen blir då bara för att känna av varandra mer eller mindre...

Men lätt kalabalik har det varit det senaste.
Brevet som kom tillbaka har vi åtminstone fått sänt, väldigt sent egentligen med tanke på att nästa onsdag är sista dagen som folk får anmäla sig till vår fest. Men något undantag för ett par tonåringar i en familj som inte helt vet vad de vill förrän några dagar innan och hederstärnans sambo som vill med men som ev. inte lyckas med det ändå - de får meddela i sista veckan har vi sagt, så länge vi vet det typ på onsdagen.

Det börjar närma sig, mkt har vi koll på och annat tappar vi koll på...
Men det känns ändå kul och spännande och jag är ivrig, inte mkt som kan få mig ur fokus på bröllopet nu.
Även om det är lätt kalabalik kring det hela...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0