Blivande brud...

För någon vecka sedan, eller är det kanske till och med två? Tiden sedan dess har varit rosig, molnig och underbar så jag har inte så noga koll på tiden....nåväl, när det än var så väcktes tankar hos mig och min fästman om att gifta oss nästa år. Vi fyller båda jämnt då och har tänkt fira det tillsammans på ett enda stort kalas ute i skärgården hemma hos en släkting. Rättare sagt, i partytält i denna släktings trädgård. Förhoppningsvis även med tillåtelse att dansa på deras övervåning senare på kvällen, annars får vi boka en lokal som finns tillgänglig en bit bort på ön. Under vårt kalas, då vi firar våra födelsedagar (min som varit för ett tag sedan då, hans som är ett tag senare), kommer vi överraska våra vänner och släktingar med att gifta oss. Några nära släktingar kommer säkerligen behöva involveras, eller typ vilja slå ihjäl oss om de inte får bli involverade, eftersom de kan vara till stor hjälp på le gránd finale av denna festplanering som är i full gång....

Det här med att gifta sig var faktiskt något som bara helt plötsligt kändes rätt, så självklart och så underbart. Vi har varit tillsammans i sju år i år och förlovade i sex år. Det börjar bli på tiden anser säkert en hel del folk då, men vi har nog känt att det här med äktenskap egentligen inte varit något vi tänkt att göra alls än så länge. Men som sagt, som genom ett trollslag kände vi bara att nästa år, på vår fest, med våra vänner och släktingar där - då, då om någon gång är det rätt.
Vi har plats att vara på, två olika vigselförrättare som är redo att rycka ut. Den ena en dam som känns smått tråkig men som är från vår kommun, den andra en supertrevlig herre som sa att han kunde ställa upp i fall vi inte hittade någon annan bra som bor närmare ön än vad han gör. Jag vill helst ha honom dock, något känns bara inte helt rätt med den andra - göra en fuling och säga att vi inte hittat någon annan? Eller räcker kanske uppriktighet att vi inte trivs med den vi hittat men med honom? Nåväl, det är ett problem jag kan grubbla över i några veckor till åtminstone....

Det preliminära datumet, det vi själva vill ha, är i början av juni nästa år - femte till och med, första lördagen i juni.
Vi har börjat fila på gästlista, just nu är det hundratjugoen personer - tjugofem av dem är barn.
Som vi tänker oss festen nu så är en "picknick-fest" där gästerna tar med det de vill äta och dricka det vi är inne på.
Vi står för nattamat, frukost till de som behöver sova över (vilket de kan göra i tält de själva tagit med, via det lilla hotellet/sommarhemmet på ön samt till viss del hemma hos den släkting vi kommer vara hos), bål, kaffe, tårta, snacks samt  en del "påtår" till alkoholfri samt alkoholhaltig dryck (ev. bjuder vi helt på drycken). Vi har inte den största budgeten, så är det, men hoppas att våra gäster trots allt ska vara nöjda med att få ta med sig middagen ute i skärgården och bli bjudna på fika, lekar, dans etc. som festen kommer innebära. Men jag tyckte att det hela var romantiskt - sommarpicknick liksom. Känslorna vi vill fånga är; Romantiskt, somrigt, skönt enkelt.
Vi kommer dock bygga upp partytält och fixa fram så många stolar och bord det bara går, trots att picknick brukar innebära filtar, eftersom en del har lite äldre kroppar än andra och kan behöva sittplatser och inte filtplatser.
Jag har själv ljuva drömmar om hur fint jag kommer kunna smycka partytälten med ljuslyktor hängander från takpinnarna, grönska, blomblad, ljus, växter etc. på borden. Kan inte låta bli att mysa mig i den känslan.
Dessutom har jag redan nu plockat ihop en skön mix med härlig musik att spela i bakgrunden i tälten - via laptop och högtalare till den, samt musik som ska vara till discot - jag är bättre än min kära fästman på det där och har mer tålamod med sådant så jag tog på mig det. Jag hade sparat en lista över den sistnämnda musiken i den ordning jag ville ha den, med tanke på att den ska passa för samtliga gäster som gillar att bugga, twista, rocka loss och dansa "modern" dans. Sparade listan så som den var, närmare hundraåttio låtar, stängde ned VLC-mediaplayer som var programmet där listan låg. Öppnade den igen lite senare och allt hade kastats om huller om buller. Förstå mitt raseri när jag såg detta, hade suttit i några timmar och fixat med det hela. Som tur var hade jag även skrivit ned i ett word-dokument i vilken följd låtarna bör ligga i, det underlättar för mig att återställa listan igen då. Vill inte ha låtarna på någon shuffle eller helt hipp som happ utan att det finns en tanke bakom det, särskilt som den första låten som spelas ska vara min och min makes (ja, då är han min make - bara det får det att pirra i kroppen på mig) första dans som gift par. Funkar inte så bra om datorn själv väljer ut en låt då. Tanken är att vi ska köra disco-musiken via en annan lap-top med lånade, bra högtalare och förstärkare.

Utöver musiklistor har jag även påbörjat festhäften som kommer finnas på festen med roliga skämt, gåtor, beskrivning av gäster - lite pyssel som jag också tycker är kul och gärna befattar mig med. Liksom att jag gjort klart en tipspromenad med hjälp av fästmannen min.  Eftersom det hela sker i hemlighet än så länge så är det ju sådant som vi får ta på oss att göra, möjligtivis att vi kommer utnämna en toastmaster senare fram i genom....
Jag skissade även lite lätt på en budget i går, konstaterar att vårt bröllop så som vi tänkt oss är fullt möjligt - vi får spara lite varje månad och har redan nu litegrann sparat (täcker åtminstone brudklänningen - alltid något). Det känns skönt att ha konstaterat det, planerna rullar på alltså...
Vi har ju planerat det hela i stora drag och är ute i väldigt god tid, vilket är skönt eftersom att det innebär att vi inte alls känner oss stressade över situationen.

Dock har jag ställt som krav att min kära fästman någon gång, på ett ställe och tidpunkt han valt ut, får fria till mig med knäböjning. Så än är inget i hamn! Men planerna finns där, festen för våra födelsedagar är spikad och vigselförrättare är kontaktade inför överraskningsvigsel. Det är bara prinsen som ska ta prinsessan med storm först också...;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0