Ringarna....

I går åt jag och fästmannen en lunch på stan och tog oss sedan till Hedens guld. Syftet med turen var att spana in tänkbara vigselringar. Vi hade redan innan spanat lite på internet och sett att det fanns många fina på just Hedens guld, dessutom har de bäst priser i Sverige när det kommer till guld.
Vi travade in där efter vår lunch och tittade oss omkring, fick bra med hjälp, styrde in oss på Schalins ringar.
Jag vill ha en-tre ametister i min ring, lila såna. Fann en ring som det kunde fungera med.
Min tanke från början var att smälta ned min förlovningsring, rama in den med vitguld och göra den till basen i min vigselring. Men den är för tunn för det, så jag kommer ha den kvar som den är i stället för vill inte göra mig av med den eller växla in den eller så, älskar den ringen - den var ju starten på allt det som vi gör nu.

Dock har vi bestämt oss för varsin ring, efter en del övervägande.

Dessa ringar kommer utgöra basen i våra vigselringar;






De översta ringarna visar hur basen i min ring kommer se ut, den understa visar hur min fästmans kommer se ut.
Anledningen att jag säger basen är för att vi själva kommer göra personliga tillägg på ringarna. Jag kommer ha tre små ametister i mitten av ringen, insänkta där mönstret går. Fästmannen min kommer ha en liten ametist inuti sin ring. Det betyder tur att dela ametister och själva ametisten i sig står för trohet, uppriktighet och renhet.
De på Hedens guld sa att det var längesedan någon valde ringar med ametist, så de skulle kolla upp om de hade några i bra storlek inne - annars beställa när jag hörde av mig igen. Det är väl dags i november-december eftersom ametistletandet och det lilla extra med dessa kan ta lite tid - som längst tre månader. I vanliga fall tar det bara någon vecka eller två, men eftersom de inte visste hur utbudet med ametister var så. Men det är ju ingen fara för oss, vi har gott om tid på oss liksom. Den vi talade med i butiken varnade för att ametister inte är lika hårda och tåliga som exempelvis diamantar, går en ametist sönder i ringen gäller inte någon garanti utan man får stå för reparationen själv. Men det är inte så att de är överkänsliga i fall man bara sänker in dem och inte låter någon del av ametisten sticka ut eller upp någonstans. Varje ametist kostar 300 kr att få insänkt, i vårt fall där det rör sig om fyra st. blir det alltså 900 kr. Jag vill verkligen ha lila ametister, vårt bröllop har vi tillsammans bestämt att det ska gå i somriga nyanser med lila som en av basfärgerna - slipsar, brudtärneklänningar etc. kommer vara i lila så ametist i ringarna känns ju helt rätt för den sakens skull också. Ametist är min månadssten och jag har älskat den lila färgen länge. Min fästmans favoritfärg är också lila när vi pratar om andra färger än naturbeige och sådant som han i vanliga fall har på sina kläder...
Så ametister it is, i lila nyanser. =)

Jag testade även ringen nedan, fast i rött guld. Jag har aldrig varit så mycket för den typen av ring egentligen, fast kan ju inte undgå att känna hur lyxig och prinsessig den känns. Jättevacker, gillar den bättre i vitt guld som här nedan. Men den är inte riktigt min stil bara, hur söt den än må vara....
Den skulle nog vara svårare att få till med lila ametister också, den ser ju sådan här ut i grunden. Dessutom snackar vi sju ametister i så fall, eftersom de är mer sårbara än diamanter (briljanter heter de visst som falsettslipade förresten) så skulle jag nog inte vilja ha en med hela sju st. ametister i. Känns lite för risky, särskilt som den där grejen de sitter i sticker upp och lättare kan fastna eller dunka i någonstans. Jag som äkta klant i en del situationer skulle nog kunna krossa både en och flera ametister på ganska kort tid om de satt på detta vis.
Men den är söt, utan tvekan.



Alla som ska gifta sig och som nu letar ringar spana in den här sidan och ta er sedan till Göteborg, Hedens guld;

http://www.schalins.se/sv/index.asp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0